10. Sibelius - Karelian Overture, Op. 10
Има композитори, които иритират с пропуснатите възможности в творбите си. Появяват се мотиви, които те грабват с изчистеността и енергията, която акумулират, и оттам нататък цялото ти същество се съсредоточава върху тях и нюансирането им. Добре ама композиторът е странна птица и е решил, че има своя концепция за интригуващото, която не включва твоите очаквания, и се отнася в някакви скучни цигу-мигута. Това се случва и при Сибелиус, когато прокарва мелодията от 2:44 минута, която 45 секунди по-късно изчезва в небитието и никога повече не чуваш за нея - дори и в криминалните хроники. Интересното за тази творба обаче е, че увертюрата всъщност е реконструирана сюита, към която има още 10 части, които обаче явно не са толкова любими на звукозаписните студия и оркестри, защото я няма никъде. Затова пък самата сюита я има навсякъде и там, слава богу, "орнаментът" от по-горе, се среща малко по-често.
9. Verdi - Rigoletto - Overture
Риголето, наред с Травиата, ми е сред любимите опери на Верди, понеже, тъй да се каже, аз съм оперен мейнстриймър. Увертюрата е покъртителна и не просто загатва ами направо помита с трагизма си. А тук съчетанието й с видео е много близко до арт:
8. Tchaikovsky - 1812 Overture
Сред първите ми "оригинални" дискове. Дълги нощи съм го въртял и, въпреки леката си тромавост, е пример за неподражаема грандиозност. При Влади можете да прочетете повече подробности около написването на творбата, а тук - за обрисуваното историческо събитие.
7. Beethoven - Overture "Egmont"
Въпреки, че в повечето от симфониите си звучи адски еднообразно и скучно, увертюрите му все пак разкриват на какво е способен. А следващата му в класацията, разкрива даже много повече.
6. Mendelssohn - Fingal's Cave (The Hebrides Overture) op 26
Този човек ми е много близък по емоционалност, особено в скецрите на симфониите си.
5. Mozart - Don Giovanni - Ouverture
При Влади.
4. Beethoven - Overture "Coriolan"
А така, нека Карлос ви се накара в тоя абсолютен шедьовър.
3. Rossini - William Tell - Overture - II. Storm
Ох, втората част - "Буря" - е истинско торнадо.
2. Tchaikovsky - Fantasie-Ouverture - Romeo una Julia
От 6-тата минута нататък се излива някакъв абсолютен порой. Е, след това има баналности, но "пороят" ги компенсира, а и за разлика от иритиращите композитори, Чайковски не забравя кое прави творбите му шедьоври.
1. На първо място не мога да поставя нищо. Щях да вмъкна на десето място една увертюра на Черубини, ама Ютуб не е чувал за нея. Както и да е, ето нещо друго, което ще ви изпие кръвчицата, защото, бога ми, заслужава си първото място:
Heinrich Marschner - Der Vampyr - Overture:
И аз обичам конфитюри! :D
ОтговорИзтриванеГолям праз! :P
ИзтриванеИхаа, уникално! И верно пълно с изненади - с тоз Вампъйр направо ми отнесе главата. :D Към Маршнер (или както там се казва) никога не съм проявявал особен интерес главно защото имам да наваксвам с къде-къде по-известни немски оперни композитори. Вампирът го чух веднъж много отдавна, но бях забравил, че съществува, а и очевидно не ми беше направил особено впечатление тогава. :)
ОтговорИзтриванеЗа Верди е безпредметно да говорим, все още ми е любимият оперен композитор (редом с Моцарт), но с увертюрите на Бетовен имам малко love-hate relationship :D. Егмонт ме кефи и ѝ гласях десетото място, но Монтеверди надделя накрая, а Кориолан никога не ме е хващал както трябва. Дори и с Карлос на пулта. Не знам защо. :/
Но Менделсон е съвсем друго нещо - малко се мразя за това, но въпреки че нито една негова работа не ме е оставила равнодушен, той винаги някакси в който и да е ТОП10, остава на 11 място. И симфониите му са уникални и всичко останало, но сякаш че една песачинка в повече ми трябва. Освен, ако някога се присетим да направим за пиано триа - там задължително в ТОП3 ще е това - http://www.youtube.com/watch?v=QzklTRfK5fA - неземно.
А пък Бурята на Росини си е буря по всички параметри - това е най-голямият комплимент, който мога да ѝ дам.
Вампирът е някаква страхотия, но го открих едва днес, докато си разравях архивите. Ще го слушам тия дни. Жалко, че е немска опера де. :)
ИзтриванеЗа Кориолан ме изненадваш, ама знам, че ти имаш по-тренирано ухо и скучните симфонии може да са ти се сторили забавни. :P
А Менделсон не мога да ти го простя. Особено пък след това пиано-трио, с което предполагам си се опитал да ме скараш с горкия Феликс. Кога го е сътворил и колко напушен е бил! :P Е, не е чак толкова зле, ама не успях да го изслушам докрай. :)
О.о Сега ще ми кажеш, че триото не ти харесва!! :( Човек, първият път когато го чух това и не можех да приказвам после половин час - бях си глътнал граматиката тотално. :D Това е май единственото нещо на Менделсон, което ме е развълнувало в такава степен, така че не, не се опитвах да те скарам с него. :D
ИзтриванеМи ето, пак си го пуснах и този път дори го изслуша цялото! Пак казвам, не е лошо, ама не ме грабна, а това е необходимо и достатъчно условие, за да ми хареса... Нищо де, не го преживявай толкова. :P
ИзтриванеМного-много-много ми харесва!!!
ОтговорИзтриванеПрекрасна класация :)
Светли, много-много-много държим да се включиш с подобна. :P
ИзтриванеМерси. :)
1812 Overture - висш пилотаж :)
ОтговорИзтриванеА любимата ми композиция - един погребален марш , мисля че е на Шопен :)
Вал, един-един, то баш най-единия от всички. :)
ИзтриванеМиличко потрудване от твоя страна, което ползотворно ме ощастливи :) ...
ОтговорИзтриване... как бих могла да ти благодаря?
ами ето така, с усмивка :)
... още една музикална въздишка от мен - Why She Swallows Bullets And Ston
ОтговорИзтриванеЕх, Светле, откъде ги намираш такива? И двете са много ефектни, макар и по различен начин. Второто ми напомня на саундтрака на "Червената цигулка"... май.
ОтговорИзтриванеЕй, Ностро, това е много идейно!
ИзтриванеСледващата петилетка, когато откачиш време да драснеш нещо, турни една класация на саундтраците, пък и крак ще повлечеш, че може да се завихри яко хоро :) и да си изпоприпомним добре забравени златни неща :)
речено - сторено :P
Изтриване