неделя, 11 март 2012 г.

My All-Time Favorite Scherzos

Скерцо (на италиански: scherzando - весело) е музикален жанр, възникнал от придворния танц менует, който е в 3/4 такта. Изпълнява се най-често в живо и бързо темпо - Allegro, Vivace или Presto. Виенската класика (Хайдн, Моцарт) използва скерцото като част от сонатата или симфонията.
Преди няколко дни с Влади Неколов решихме, че трябва да спретнем по един пост, за да увековечим влечението си към скерцото, като част от симфоничното произведение. Аз, като пълен музикален профан, освен да слушам и да се възхищавам, друго не мога, затова и няма да се впускам в критически ревюта на долуупоменатите произведения. Всъщност, ако някой ме пита дали нещо е в такт 3/4-ти или 15/16-ти, аз ще вдигна рамене и ще се оттегля засрамено в ъгъла. Плюс това не правя голяма разлика между алегро, скерцо и престо. Предполагам, че това е момента, в който трябва да започнете да ме замервате с домати.

И все пак тази ми музикална некомпетентност не ми пречи да откроявам красивата музика и с настоящата класация смятам да докажа това. Също така, ако някой е пропуснал да си го отбележи, аз съм музикален сноб, щото слушам класическа музика и ме кефи. Това го казвам, за да избегна всякакви недоразумения по въпроса.

(за да не товаря зареждането на блога, а и защото ме мързи, няма да ембедвам видеото - линковете са направо към произведенията в тубата)

10. Beethoven - Symphony No 9 in D minor Op. 125 'Ode an die Freude' - 2. Scherzo, molto vivace
Въпреки че Бетовен отдавна не ми е сред любимците, все пак с него "открих сезона" на класическата музика в живота си, затова и 9-ата плюс 5-ата и покъртителното Allegretto от 7-ма, винаги ще си останат крайъгълния камък в класическия ми вкус.

9. Franz Berwald - Sinfonie No 4 in E flat  major - III. Scherzo. Allegro molto (скерцото е на 15:28)
Малко известен композитор, но и четирите му симфонии са жизнени, непретенциозни и не натоварващи (за разлика от тези на Бетовен, например).

8. Tchaikovsky - Symphony No 2: 3. Scherzo and trio: allegro molto vivace
Някой може ли да ми обясни защо Чайковски е написал само шест симфонии, а протяжния и еднообразен Хайдн има 106? (в интерес на истината има 104, ама все там).

7. Dvorak - Symphony No 9 “From the New World” (III Movement)
Всъщност Дворжак ми е любимец още от времето, когато захаресвах Бетовен. 9-ата я имам на CD, в което освен нея са включени два славянски танца плюс Scherzo capriccioso, което също бях "изтъркал" от слушане.

6. Mendelssohn - Symphony No 4 - Saltarello, presto
Винаги съм смятал, че скерците на Менделсон са едни от най-забележителните евър, докато не открих, че нямал такива?! Голям пропуск, Менделсоне, ама това престо за мен си е живо скерцо и винаги ме побърква от кеф, затова който иска да ми опонира, да се нареди на опашката.

5. Bruckner - Symphony No 0 - Schrezo. Presto
За мен класическата симфонична музика може да се обобщи така: "Брукнер и разни други композитори". Та оттук нататък няма да сте много изненадани. Въпреки че първите две симфонии на Брукнер са едни от най-незаслужено пренебрегваните творби и липсват поголовно в повечето боксет-и със симфониите му, те са и най-лишените от пеструвки и мен лично много ме радват.

4. Bruckner - Symphony No 4 “Romantic” (III Movement)
Много ми харесва.

3. Bruckner - Symphony No 8 - II. Scherzo. Allegro moderato
Ужасно много ми харесва.

2. Bruckner - Symphony No 1 - Scherzo
Адски много ми харесва.

1. Bruckner - Symphony No 7 - III. Scherzo. Sehr schnell
Свърших! Тъй де, с класацията. Когато "открих" скерцото на 7-ма, го слушах няколко месеца без прекъсване. Лягах си с него, ставах с него, правих джогинг с него, а пък в тоалетната няма да ви казвам как само разтърсваше блока. Все още, като го чуя, настръхвам. Не мога да си представя нещо по-велико от него. Ако някой ден изкача Еверест, задължително ще си го пусна на върха.

А професионално обоснованата класация на Влади можете да чуете и прочетете тук.

13 коментара:

  1. Маниацииииии
    Ностре, с удоволствие бих си сравнила с теб най-любимите си арии :P

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Оооо, ще има и арииии, чакам и тях с нетърпение.:P

      Поздравления, Ностро.:)

      п.п. на Еверест ще настръхнеш и без да си пускаш скерцото на Брукнер.:P

      Изтриване
  2. Ихааа, супер. :) Менделсон (това престо и аз си го взимам за скерцо като стой та гледай, само 4/4-те бъркат леко работата ;) ) и Чайковски незаслужено не им намерих място, радвам се, че ти си успял :) А тоз Брукнер не знам защо не съм му обръщал толкова внимание досега, тегя веднага всичко негово до крак! :))

    Хахаха, това с тоалетната си го представих. Егати и акустиката, а... :D

    ОтговорИзтриване
  3. Боже, как се е зазвездило тук... пардон, Ностро...
    Къде прати девойката и поркоа, бе джанъм?
    Не ми отговаряй, обичам повече звезди да ми блещукат...
    Та... като ти разправям, че може човек да чува... да се наслаждава на музиката, без да знае как да кодира чрез нотите, сега ме разбираш, надявам се :))))))))))))))

    ОтговорИзтриване
  4. Зори, ариите се изпълняваха от дебелани с дълбоки деколтета, нали? :P Любимите ми! :D Между другото сред ариите ще ми е доста трудно да откроя определени, защото много рядко успявам да запомня коя ария от коя опера е. Е, първите 5-6 любими ще ги оправя някак, ама ще бъде голямо ровене. :) Кога да ти чакаме поста и в твое изпълнение ли ще бъдат всичките арии? :P

    Миленке, там ще е едно такова перманентно настръхване, чак не ми се мисли! :D Ама пък Брукнер как само ще звучи! По-величествено и от в клозета, уоу! :P

    Влади, аз със сигурност изтървам някои неща, които са за тук, ама пък и не виждам кои от настоящите бих могъл да разкарам, за да ги вместя. Вероятно класацията трябваше да е топ 20, но то не пречи с времето да я ъпдейтваме. Така или иначе тези постове ще винаги си останат за справка. А Брукнер просто няма как да не го заобичаш. Щях да вмъкна и Брамс, ама нищо в симфониите му не се води за скерцо, а пък скерцотата на Малер не ме кефят, за разлика от другите му части. Колкото до тоалетната, да, за мен тя винаги си е била катедрала. :D

    Светле, ама аз и преди това те разбирах. Е, срещах някои затруднения, ама то е защото не съм толкова умен, че да схвана всичко. ;)

    ОтговорИзтриване
  5. Ностро, почти съм сигурен, че това си ти :р

    http://www.youtube.com/watch?v=Isl629qiJRk

    ОтговорИзтриване
  6. Аз понеже съм настъпана от слон по ушите, тези музики ги слушам в по-друго изпълнение. Поздрав с един, дето не ми е точно най-най-любим.

    ОтговорИзтриване
  7. И аз мога да свиря на чаши, но много зависи с какво са пълни. :P

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Докато не видя, не чуя и не пипна, не вярвам. :Р

      Изтриване
  8. Поздравления, Ностро за написаното.

    ОтговорИзтриване
  9. Точе, да не мислиш, че ако чашите са пълни с каквото ми се иска, ще тръгна да доказвам. :P

    Диандра, мерси. Надявам се музиката също да ти е допаднала. :)

    ОтговорИзтриване
  10. Хей, мосю - поздрав от домашните ти любимци:
    http://www.youtube.com/watch?v=6mR4RwrfUg0

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.