четвъртък, 5 януари 2012 г.

Почти 2011-та в книги

Отиде си една почти година белязана от почти успехи и почти пълни провали. Дните ми минаваха бързо, почти неусетно, а равносметката от тях говореше за не добро планиране и жесток мързел. Почти успях да започна да чета около 30 книги, но почти никоя от тях не прочетох. Всъщност изчетох от корица до корица само две:

"Паралелни светове" на Мичио Каку е стремглаво въведение в последните научни постижения в областта на теоретичната физика, представени по забавен и интригуващ начин, затова и така нямам търпение да започна почти да изчета и другите две книги на Каку.
"Синдромът Портной" на Филип Рот е изживяване, което удря на сблъсък, с което и да било друго произведение на класиците от бийт поколението, с тази разлика, че "Синдромът..." е по-скоро тяхна производна - по-ангажирана, по-осъзната и по-наритваща заспали задници.

В категорията "Почти започнати" се класират три заглавия:
Това, което ги обединява, е че и на трите съм стигнал до 46-та страница (шумни аплаузи, три минути аудиторията аплодира на крака) и почти цялото ми същество е изпълнено с чистосърдечното желание скоро да ги довърша. Забелязах, че колкото по-трудно ми е да прочета някоя дебела книга, толкова по-лесно ми е да я започна. Сигурен съм, че за феноменът има отделени няколко страници в учебниците по психиатрия.
"Непознатата вселена" на Боб Бърман е забавно пътешествие в света на фактите от ежедневието, за които обаче рядко сте се запитвали кое ги причинява. Авторът набляга на астрономията, понеже тя му е и основното поприще, и ще ви накара, вървейки вечер по тъмните улички, често да вдигате зор към звездите.
"Кваркът и ягуарът" на Мъри Гел-Ман е поразяваща книга. Знаех го преди да я взема, а 46 страници бяха напълно достатъчни да ме убедят в това. Освен, че авторът е откривателят на кварките и нобелов лауреат за което, с чувство за хумор и забавни истории от детството си, той може да ви накара да погледнете на света по съвсем различен начин. За съжаление книгата вече много трудно се открива на книжния пазар, а пък моето издание се пази от брадати вещици-нимфоманки.
"Най-великото шоу на света" на Ричард Докинс - к`во повече да кажа от вече изписаното из блогосферата! Докинс е синът божи, светият дух и светата троица в едно!

Остават и шестте книжки в графата "Почти изчетени", които съм пробутал обобщено сред изброените дотук:

Това са книги, които съм преполовил или почти съм им стигнал края, но, предусещайки триумфа си, не съм ги доизчел, за да удължа изкуствено момента на удоволствие. Тази техника често я прилагам и при други житейски обстоятелства. Засега с мижав успех.
"Физиците продължават да се шегуват" от Колектив е умопобъркващ кеф, защото разказва за действителни случки и събития от живота на известни, почти известни и не дотам известни физици. Физиката е не само формули, а и голям фън!
"Космология" на Питър Коулс е джобно издание, което изчетох, защото идеално ми пасваше на джоба. Дългите часове пред зъболекарския кабинет минаха неусетно за разлика от петте минути вътре в кабинета, които се разтегнаха в безкрая на време-пространството.
"Елегантната вселена" на Брайън Грийн (на горната снимка по погрешка снимах "Скритата реалност" и после ме домързя да коригирам) е ултимативния пътеводител в света на физиката.
"Тайният живот на великите автори" на Робърт Шанкенбърг е за документалната литература това, което са "жълтите" издания за ежедневната преса, но, за разлика от тях, използва факти и се опитва да е обективна. За съжаление не е толкова забавна в начина на представяне, колкото очаквах, но пък е достатъчно информативна, че да ви е интересно да се запознаете със странностите на едни от най-големите имена в литературата.
"Ностромо" на Джоузеф Конрад. Странно е, че чак сега се втурнах да се запознавам с това епохално произведение, но книгата седя в библиотеката ми 20 години и мога да кажа, че бавно "узря". Впечатленията ми до тук са, че Конрад е поразително описателен и създава невероятно истинска и жива картина на описваните събития, но в това си качество е и невероятно муден. Първо описва един персонаж, после се споменава втори, изведнъж действието се пренася към трети, докато междувременно научаваме всякакви подробности и детайли за живота на четвърти и така нататък. Да, животът е сложен, навързан, обримчен от историите на различни хора, но трябва ли литературата да го пресъздава толкова дословно и тромаво. Вероятно да. Така или иначе Конрад се справя блестящо и с помощта на Яхве мисля, че ще успея да я прочета до края на 2012-та.
"Хроника на римските императори" на Крис Скар. Много е ерудирано да можеш да цитираш древни историци, императори и пълководци. Стига да знаеш за какво говорят и да има нещо общо с темата, която искаш да подкрепиш. Когато бях лапе, баща ми разказваше на двама ни със сестра ми различни истории от гръцката митология, египетската и римската история. Книжката обхваща всички императори с по 5 до 10 страници информация, със цветни снимки върху гланцирана хартия. Има я промоционална в Хеликон, намалена от 60 на 24 лева. Отдавна си търсех нещо толкова подредено, сбито и информативно по темата. Книгата е просто перфектна. В момента чета основно нея и смятам да я приключа в близките седмица-две.

В общи линии това е. Или по-скоро беше. Оттук нататък и аз имам своите планове за настоящата година и те са свързани с усиленото ми интИлИктуално израстване. А щом ще се расте, ще ми трябват тухли. Нещо като тези:

Забележете, че са подредени в посока от изток на запад. Както е редно за всички особено дебели тухли. А понякога и за излишно дебелите такива.

И ако все още си мислите, че съм приключил с научно-популярната литература, скийте т`ва:

Тъй, този пост беше иницииран по желание на негово зомбеещо величество Узурпаки-Бла, та и аз на свой ред ще си позволя да призова духовете на следните блогъри (т.е. на тези от тях, които все още не са писали по темата) да сътворят своите списъци с книги, които (почти) са изчели през изминалата година. Призовавам Ел, Точка, Зори, Скай, Лу, Миленка, Самодива, Идка, СветлаВал, Тру, gost... Абе, непосилно е да си изредя целия блогрол тук, затова дано всички проявите интерес и споделите своите библиотеки. С мен. Подредете ги в кашони и ми ги изпратете.

26 коментара:

  1. ебаси, ти си половин асрофизик :)
    Ще ми подариш ли Шоуто на Докинс? :)
    Добре де, ще ми я дадеш ли да я прочета, обещавам да ти я върна преди да избухне Слънцето :)

    Подаряването на книги е анти-стресово деяние, което винаги Бог награждава с добър късмет. Пише го даже в книгите на Докинс и Хокинг. Може да пробваш като ми подариш на Пинкър книгата. И на Умберто Еко. Аве ще ти направя списък :р

    ОтговорИзтриване
  2. Ами Ламоте, ти що мислиш така прилежно ги е снимал всичките. Ще подари по няколко на всеки, който е призовал. Да де, ти понеже показа твоите книги, имаш право на избор.:P

    ОтговорИзтриване
  3. Ааа, Ностро, много добре си ги подбрал цветово! Дет вика Ламот - ти си половин астрофизик, щото другата половина е дремещ художник! :)

    Онази масленозелената е твоя биография, нали? :P :)))

    ПП. Ей, ти не спря да ме навиваш за тия императори! :)))

    ОтговорИзтриване
  4. тази масленозелената си я купих лятото от Бургас, но още не съм я прочела :)
    (shame on me)

    ОтговорИзтриване
  5. Ламоте, да, да, ще ти я подаря. Ама нали първо трябва да я прочета. Само не знам дали ще успея преди да изстине Вселената. Става ли да ти я дам след това?
    Между другото книжния ти пост беше много рехав, а и нищо не пишеше за това, което си предвидил да четеш. Нарочно, за да нети искаме сметка след това?!

    Миленке, ако знаех какъв подтекст ще откриеш в снимането на книги, никакъв пост нямаше да пусна. :/

    Ел, наистина ли съм ги подредил подходящо цветово? Ама аз просто ги нахвърлях върху леглото. А Хрониката е страхотна. Ще си я купиш, нали, нали?

    ОтговорИзтриване
  6. OMG, you've got "Изток-Запад" all over the place(s)! Яко. :)

    ОтговорИзтриване
  7. Нищо не разбирате!!! Най-важният акцент в снимките е...под книгите :P

    ОтговорИзтриване
  8. Бла, ми скъсали сте се да издавате възлови заглавия! Айде, чакаме Сам Харис!

    ДИве, къде под снимките? Килима ли? :D

    ОтговорИзтриване
  9. По план "The Moral Landscape" идва през април, а за края на пролетта или началото на лятото сме предвидили "The Sun's Heartbeat"; обаче ти обръщам внимание най-вече на "The Believing Brain", която (може би) ще пуснем през май. :) Те обаче са само върхът на айсберга.

    ОтговорИзтриване
  10. Величествено, присъединявам се към аплаузите не само за нашите книги, а за всички яки заглавия, които внасят излишен разум в идиотското ни книгоизадване :)

    ОтговорИзтриване
  11. Загризала те е съвестта от предишната година, гледам взел си си бележка :)

    Освен, че си създал респектираща библиотека, толкова елегантно и апетитно подредена... даже си я подкарал да я четеш.
    След като сториш това и с получените кашони, можеш да се преквалифизираш, като отвориш една обществена читалня /в мазето си например/ срещу удволетворяваща сума на час, за да си подсигуриш и нужното ти свободно удоволствено време, което да посветиш на начинанието си.

    Лепни обаче на вратата снимка на Ламот под големи червени заплашващи изречения, че да не ти зачезне бизнеса под носа :)

    п.с.
    повече от щастлива съм, че никой не ме пита какво съм чела през миналата година... пу - пу, плюя си в пазвата, че май съвестта ми е сериозно оспана. Все пак, поне чинно разлиствам всичко, що има и намек за квантово ухание и не само по твоя заръка... :)

    ОтговорИзтриване
  12. Ностро, ти си! Ти си тоя, дето ми е отмъкнал "Синдромът Портной" от местните букинисти, пък аз вече почти година ги обсаждам и досаждам за нея.

    Иначе ей сега ще допринесеш за реда у дома, че след ремонта на спалнята книгите ми стоят на камари в килера и напразно чакат да се самонаредят по рафтовете. Сега ще се наложи да ги разтребя и да снимам (а после и да подредя), пък как ме мързиии :)

    ОтговорИзтриване
  13. Бла, за всичко на Боб Бърман съм доживотно абониран! За Харис и Шърмър вече си ме запалил. Радостно е, че излизат чак лятото, иначе ще има да ми се присмиват от рафтовете на библиотеката, задето не стигам до тях. :(

    Блажев, те аплодисментите са за вас и малкото издателства, които се сещат да публикуват класна литература. Респект!

    Светле! Изобщо не бъди щастлива, щото си включена! Просто поста го писах в ранните часове на деня и вече едва гледах, затова съм те пропуснал. Искам отчет! Може да са две книги, колкото са и моите, ама да ги снимаш и пуснеш в пост с кратко описание. На часа!

    Скай, ти ако знаеш още що нещо съм отмъкнал от градинката на букинистите, че и от щандовете с плод и зеленчук по-нататък! :D Но това е нищо в сравнение с удовлетворението, което ще ми достави нов пост в блога ти. Нямаше теми до сега или какво, а, а?! :)

    Тоти, ама има за какво, нали! :P Кога да ти чакаме книгопоста?

    ОтговорИзтриване
  14. мен ме няма в списъка, така че - не чакайте :)

    ОтговорИзтриване
  15. :(
    Вече няма да пиша по късните часове, сигурно съм обидил всички, които ме домързя да спомена изрично. :(

    ОтговорИзтриване
  16. Е вече ме обиди! :))))))))
    Много добре си си писал ти... интуитивно съвсем правилно си ме пропуснал! Ей с'а вече си развалихме отношенията :))))))))))

    Аз оклюкарени голи снимки на информационните си източници, особено в нета, нема да разпространявам...
    да не говорим, че ако покажа дори и част от окултно - научната, крайно непопулярна литература от библиотеката си, ще трябва да се самоубия,
    щото освен, че няма да има как да убия всички други, които ще я видят (щото така се постъпва с тези, които са станали неволно свидетели на дълбоко конфиденциални и засекретени дела)
    ами ще пропъдя и дрОбното количество останали ми читатели, дето поне картинките в блога ми зяпат - от опит знам, че обществеността не гледа с добро око на тези, които на всеослушание споделят и демонстрират перверзиите си, а аз имам какво да крия :))))))))))))) / толкова е ясно, че не чета... големи усилия ми коства да
    го държа в тайна /

    п.с.
    никога не бих си позволила да ти споделя тези неща, освен ако не бях сигурна, че си говорим само на четири очи...
    но... все ще намеря начин да изляза от затруднената ситуация, в която ме постави :))))))))

    ОтговорИзтриване
  17. Мхм, някои на това и килим му казват :Р
    И може ли чак сега да видя, че някакви ръкавици си ми захвърлял тук...срамота!...да не ги усетя искам да кажа, а уж бях принцесата с граховото зърно :(

    ОтговорИзтриване
  18. "Дългите часове пред зъболекарския кабинет минаха неусетно за разлика от петте минути вътре в кабинета," Интересно съждение. Защото аз като вляза вътре - кисна по 2 часа :Р Но нали ми монтират порцеланки :Р
    От книгите на г-н Бла си харесах Фъстъците на Владо Игнатовски :)Защото е култов кинокритик за разлика от професор Ивайло Знеполски :Р
    За книгите . Личното ми открие за годината е Филип Рот. За което благодаря на Точ :Р
    А в момента прелиствам две книжлета :
    1.Мишел Уелбек - Платформата
    Култова книга с много добро ревю от Зори
    http://zory-angel.com/?p=280
    И 2.Исабел Алиенде - Паула
    Мощна книга за реалиите около преврата в Чили на Пиночет от 1973 год.
    Ами,това е :Р

    ОтговорИзтриване
  19. Така е, Вал. Игнатовски е просто най-големият. :)

    ОтговорИзтриване
  20. Светле, ей са вече ме накара да тръпна в очакване що за окултно-научна литература държиш разголена в библиотеката си! Айде по-бързо излизай от "затруднената ситуация", че ще прегоря! (Сигурно имаш и "творенията" на Кремо, нали? Лелей, убихтъ! ;D)

    ДИве, аз книги поствам, ти по бекграунда се прехласваш! И сега какво смяташ да снимаш на фона на книгите си? Сладкиши, нали, за да ни е гадно! :D

    Вал, порцеланът китайски ли е? :D И за импланти ли става дума?
    Иначе за Рот и аз трябва да благодаря на Точето. Имам Американски пасторал, ама не знам кога ще я подпукам.
    И сега с тоя кратък коментар реши да се отървеш от книжния пост, така ли? :P

    Бла, тази за Фъстъците явно е нещо като история на киното. Ще си я потърся.

    ОтговорИзтриване
  21. Ами да :D Защото съм букинист лаик :D
    А принципно става въпрос за металокерамични корони. Тъй като имплантантите не са добро решение. Има доста пилене за тяхното вместване,следва странично залепване , а пък зъба си е пак оголен :D

    ОтговорИзтриване
  22. Айде сега лаик. Ти имаш цял издателски бизнес и си го ДОКАЗАЛ! :D

    ОтговорИзтриване
  23. Ааа,да :D Това беше от времето когато правех корици за една печатница с Корел Дроу :D

    ОтговорИзтриване
  24. Ама аз не мога да чета, за ко ме влечеш у мелето... Бтв, на кво се качи, за да заснемеш последната снимка. И похвала, че не си хвърлил сянка. Има леб, ше те правиме ли фотографин? Инак си прочел с две книги повече от мен :)

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.