* "Животът е кратък, изкуството - вечно."
Хипократ
Насред Велико Търново, в един от ченгелите на река Янтра, точно до паметника на Асеневци, се намира градската художествена галерия. Понеже скоро не бях влизал в никаква галерия, още по-малко - художествена, да не говорим за градска, реших, че за нищо на света не мога да пропусна този шанс в живота си и без много да се зязяпвам се намърдах вътре. Обиколката ми из тази арт-обител, съхраняваща над 200 платна и скици от различни художници, породи в душата ми непознати чувства. Не, не беше усещането, че съм пълноценна личност и живея в най-добрия от всички възможни светове, още по-малко бе преклонение пред таланта на развихрилите се творци. Беше нещо много по-тривиално, съизмеримо с лекотата, с която откъсналият се цвят от вишна нежно докосва заспалите води на ленива река. Бродех от помещение в помещение, взирах се в напластените бои - някои напукани от времето, но все така изразителни и живи - и в тишината на този заспал свят, разбрах, че съм преоткрил спокойствието на детските си години.
Вие, разбира се, няма как да усетите и половината от това, за което ви говоря, наблюдавайки долните фотоси, но никой не е казал, че не може да се разположите удобно, да кликнете върху някой от тях и, докато замечтано го изучавате, дълбоко в душата си благородно да ми завиждате.
|
Недялко Каранешев - ДАМСКИ ПОРТРЕТ (копие по Ван Дайк) - 1906 |
|
Владимир Димитров - Майстора (1882-1960) - БРАТ И СЕСТРА (1926) |
|
Владимир Димитров - Майстора (1882-1960) - ПОКРИТ ПАЗАР В ЦАРИГРАД (1924-28) |
|
Васил Стоилов (1904-1990) - АПОТЕОЗ НА МАЙСТОРА |
|
Рафаел Михайлов (1902-1962) - АВТОПОРТРЕТ (1950) |
|
Любен Зидаров (1923) - БЕЛИЯТ СТОЛ (1979) |
|
Стефан Петков (1948) - МИМ |
|
Валентин Ковачев - ЕРОЗИЯ 2 (1989) |
|
Пламен Пенов (1958) - ТОПЪЛ ДЕН |
|
Григор Спиридонов - СБОГОМ, БРАТЯ! (1876) |
|
Григор Спиридонов - ЗАВЕСАТА |
Много хубава тема, Нострито! Поздравления, картините са невероятни (т.е. снимките, де)
ОтговорИзтриванеМайка ми и сестра ми риссуват невероятно добре, а аз съм роден с кекави пръсти и нищ не умея, но поне усета съм получил от маман :)
Аз мога да рисувам само Фред Флинтстоун и то не много добре, тъй че знам какво ти е. :D
ОтговорИзтриванеМоже ли да съм толкова неука и да не разбирам от такъв тип изкуство!
ОтговорИзтриванеп.п.иначе благодаря,че просвещаваш такива като мен:))))
Освен, че е вечно, не е за всеки. :)
ОтговорИзтриванеВърнах се да ги разгледам пак, защото ме замислиха (както и Надинка вчера - с "Лакме") - за видяно и чуто преди години, към което искам да се върна пак. Било е наслада за очите и ушите, впечатлило ме е и бих искала да имам повече подобни срещи.
Има обаче звуци и гледки, които не мога да възприема и разбера, не предизвикват никакви (положителни) емоции у мен, колкото и ценни произведения на изкуството да са.
С малки изключения - бих поседяла дълго пред тези, които си показал. :)
Ondine, няма какво да му се разбира - или го усещаш, или - не. Щом горните творби са ти доставили удоволствие, значи си го усетила. Това не е точна наука. Много мразех навремето в училище като ме питаха какво е бил искал да каже автора. Каквото е искал да го каже, го е казал. Какво аз ще разбера или почувствам е съвсем друг въпрос...
ОтговорИзтриванеТоче, така е. Почти като с хайвера е. Скъпо удоволствие и въпреки това някои не го понасят. Интересно ми е кои от горните си хареса и кои - не? :)
Не е скъпо, Ностро, поносимо е за всеки - ако само гледа, без да купува. :)
ОтговорИзтриванеНяма да кажа на всеослушание кои ми харесват. :)
Ще обясня за другите - не ми харесват тези, в които има нещо дразнещо естетическите ми възприятия и нарушена хармония. С една дума - грозни са, каквото и да изразяват авторите. Оттам пък ми се губи идеята, не ги усещам.
Така разбирам изкуството аз, сори ... :)
Е, хайде сега, Точе, много добре ми разбра аналогията. :) Изкуството си е скъпо, защото характерна негова черта е уникалността на приносителя му (скулптура или картина) и уникалността на вложения труд (двама писатели за един и същи хонорар няма как да напишат една и съща творба). Това, че дигиталният носител (като става дума за кино и музика) моментално прави изкуството безплатно, не означава, че самото изкуство не струва нищо, нито пък че не е струвало майка си и баща си на тези, които са го създали.
ОтговорИзтриванеИзлизайки от чисто меркантилната страна на въпроса, истинското изкуство е безценно, въпросът е за кого е безценно? Една картина може да е оценена на 30 милиона камъка, а ти без да й знаеш оценъчната стойност да кажеш, че изобщо не ти харесва. Това имах предвид с хайверената аналогия.
Та в тоя смисъл няма за какво да се извиняваш. Аз лично от горните не харесах особено ПОКРИТ ПАЗАР и АВТОПОРТРЕТ. Първата - защото и аз мога да я нарисувам, като вплета няколко петолъчки и полумесеца сред гора от дебели черти, а втората я поместих, защото много ми заприлича на Джоркера от Батман и ми беше интересно дали някой друг ще реагира така. Не робувам на имена. Владимир Димитров - Майстора е майстор, но, когато след дълго взиране в търсене на аналогии и изплуващи образи, не откриеш нищо, едва ли има смисъл да се напрягаш повече, освен ако не си върху тоалетна чиния. (Честно казано сега пак се загледах и почна да ми се прояснява, но със сигурност не бих си я сложил на стената - чисто цветово не ми допада.)
Та не разбрах защо криеш какво ти харесва и какво не. Това не е ли като да скриеш, че не ти допада фасадата на гаспичанската гара или пък че харесваш Несебър през лятото? :)
да се чете *Каспичанската... ПХАХА-ХАХА
ОтговорИзтриванеНе, не е същото, но е много дълго за обяснение и не е за тук. Много рядко се изтървам да си напиша мнението за филм, книга, картина, писател, артист и т.н., за което си има причина. Само музиката прави изключение.
ОтговорИзтриванеНа Покрития пазар ми се бият цветовете. :) С пръсти, потопени в боя, би се получило нещо подобно, мога да опитам. :)
Мислех, че нарочно си я прекръстил автогарата, не звучи лошо. :)))
Ей, ама сега ми грабна вниманието с... безценността на мнението ти върху "филм, книга, картина, писател, артист и т.н.". Виждаш ли, това си е изкуство - да "впрегнеш" вниманието на един случаен блогър... ;D
ОтговорИзтриванеВече се смея с глас. :) Такъв кратък коментар с цели две грешки:
ОтговорИзтриванеПърво - изобщо е безценно, дори напротив и затова си го стискам :) и второ - не си съвсем случаен. :Р
Уф, изтръпнах, помислих си че пак става дума за синтактични грешки. :D
ОтговорИзтриванеИначе първият ти довод върху химерната ми грешка нещо куца откъм обосновка. Трябва да си го преразгледаш. :D Абе наистина ли е ДВА И ПОЛОВИНА?
Не съвсем, 2:34 е дори. :)
ОтговорИзтриванеИзкуството наистина изисквало време! :D
ОтговорИзтриванеАйде помисли си и утре сподели за картините. Грам логика не откривам в това да си "стискаш" ценното (вече каза, че било обратното на безценно) мнение. :)
Изтървала съм НЕ-то. :) Разсеяност ...
ОтговорИзтриванеТа значи не е безценно и както вече писах, за собствена консумация е.
Отивай да спиш и като се събудиш, някой ще ти е оставил наистина ценно мнение. :) Аз пропускам тези дни това толкова приятно занимание.
Този коментар бе премахнат от автора.
ОтговорИзтриванеЧудесно е, че така те вълнува изкуството, Ностро!
ОтговорИзтриване:)))
И аз се чудех на въпроси от сорта - "Какво е искал да ни внуши автора?" или още по-лошото: "Какво искаш да покажеш с тази картина?".
Ми нищо - просто ми достави удоволствие да я нарисувам.
Не съм седнала да рисувам нещо и преди това да си направя план, какво точно искам да внуша ...
Анализирането на произведения на изкуството е трудно занимание за разбирачи, а аз не се причислявам към тях. :)))
Но пък ако си струва, мога да преживея музеен оргазъм - особено пред Вавилонската кула :)))
http://nightwishel.blogspot.com/2010/03/blog-post_72.html
Честит празник!
Да слушате днес!
:)
Хах, Ел, мерси! Веднага си пролича какъв ден е днес - забравих си GSM-а вкъщи, а това много често ми се случваше в ученическите години, само че тогава забравях неща като ученическата си чанта, някой и друг учебник или тетрадка и най-често - да си напиша домашните. :)
ОтговорИзтриванеИначе рядко се чудех над въпроси като "Какво е искал да ни внуши автора?". Не че импровизирането на момента ми се получаваше винаги, но в разтягането на локуми понякога има много изкуство, което всецяло владееше душата ми. :)
Тъй, ся за линка... Ами аз спокойно мога да се гръмна. Къде ли си мислех, че съм тръгнал с "моята" художествена галерия. Между другото много ме впечатли онова легло за йоги със стърчащите нагоре пирони. Предполагам, че си успяла да го изтестваш и ще можеш да ми опишеш какво е усещането. Мисля да изхвърля диванчето и да се обзаведа с едно такова, за да има къде да си сядат неприятните ми гости.
Та честит празник и на теб!
И като излизаш да не си забравяш блокчето за рисуване вкъщи! :)
Хахах, Енджи, вие сте си провели един наистина изкуствоведски разговор с твоята приятелка. :) Сега като се замисля обаче голата Маха е била късметлийка да яде истински деликатеси от месо с цел извайване на сластни форми. Сигурно и Гоя си е опитал от тях - за деликатесите ми е думата, въпреки че най-вероятно си е опитал и от други деликатни неща! :D
ОтговорИзтриванеАз извинения не приемам, най-малкото, защото няма за какво. :) Даже напротив, аз трябва да ти се извиня, че не ти плащам за тези прекрасни уроци по история на изкуствата, които попивам с удоволствие (е, нали е първи учебен ден). Изобщо нямаше да се сетя за горната взаимозависимост. :)
ОтговорИзтриванеGimme more art, dude! ;) Много ме зарадва с този пост. Последните месеци видях нещата на Дали и Пикасо (вкл. "Герника") - беше невероятно преживяване. Само дето не можех да ги снимам :D
ОтговорИзтриванеНай-известната, която бе изложена в галерията, бе ето тази картина на Чудомир. Утехата ми е, че тук качените неща поне не са толкова познати и вероятно ги виждате за първи път. А Дали и Пикасо няма много смисъл да ги снимаш, тях всеки ги знае. Просто се радвай, че си ги видял наживо.
ОтговорИзтриванеЕ, атмосферата, лампичките и всички хора струпани около тях... някак респектиращо...или как Герника заемаше цялата стена в една малка заличка и от двете й страни- двама полицаи, които се сливаха със сивите тонове:) И после всички онези въздишания от културните почитатели:)Ех...
ОтговорИзтриванеБтв, обожавам Чудомир!:)и да, някои картини ги виждам тук за първи път, хубаво, че си ги снимал.
Чуден пост, Ностро, но ще ти го коментирам обстойно като си оправя проблемите с нет-а, които стигат до мен с любезното съдействие на БаТаКа.
ОтговорИзтриванеИ все пак - как успя да си направиш своеобразни автопортрети от половината снимки с картините ;) ?!
По повод изкуството...вчера бях на някакви перформанси, някакви инсталации гледах в НХА, къде се разхождаха всякакви видове "артисти" с неизменната бутилка бира, дори един от перзентаторите говореше с бутилка в ръка...Явно не разбирам от изкуство, щото някои неща ми се сториха 100% безмислени, викам колко да са авангардни, раликата между това нещо да е мега екстрентично и всъщност да е пълен шит, е доста тъничка. Та се замислих за модерноро изкуство и тия младежи, бъдещи творци, чийто талант върви ръка за ръка с поркане по пейките...И се чудя така ли са сътворени някои от творбите, които гледаме с благоговение?
ОтговорИзтриванеабеее да, не ми гледайте грешките, моля :D
ОтговорИзтриванеахааа, хванах ли ви сега, не ви се ще да ви питат 'какво е искал да каже авторът', а питате 'е тая сграда ся на к'во прилича?!?', ами те и архитектите са творци, но по-големи от тях са инвеститорите и строителите...
ОтговорИзтриване:)
та както пияният шофьор се чувства по-сигурен на волана, така и пияният артист е по-малко себе си пред платното и твори божествено, хахахаааа
Иво, самотелът ми пристига след половин час. Надявам се имаш програма и знаеш през кои забележителности ще минем първо? :D
ОтговорИзтриванеСкай, това е част от загадката. :D Но се радвам, че забеляза как съм успял да се "вплета" в няколко от творбите на големите художници. Това не е ли само по себе си изкуство!? Между друго аз също имам проблеми - блоГГърът не ме известява за нови коментари. Сърдит ми е... Сега обхождам чуждите блогове на ръка да видя къде са ми отговорили. :(
Изкуството (освен че е вечно) е (и) субективно. По интересното обаче е, че, ако го погледнеш обективно, то не се променя - остава си субективно - за теб е тъпо, за другите - велико. И аз не го разбирам тоя феномен. Мисля, че част от хората страдат от странна форма на мутиране в зрителните лещи, която прави от грозното красиво и обратно... Оттам и ексцентричното се превръща в екскрементално... и обратно. :D Не мисля, че някой ме разбра за какво говоря... То аз не се разбрах... :))
Ха, Гергана, доскуча ли ти от пререканията ни с Кръстю? :D
ОтговорИзтриванеАми какво да ти кажа, права си (можеш да седнеш, все пак си ми на гости). :) Ако "божествено" е това, което си мисля, а именно "невъобразимото", значи тогава си и на хиляда процента права! :)
хилядата процента сядат да ти отговорят :)
ОтговорИзтриване"невъобразимото" е направо "непоносимо" понякога
сетих се, че един клиент от Търново се изгаври мощно с проекта ми, а сега си чука непродадените апартаменти в главата
за сметка на това имам и такива Търновчани, които ме изненадаха с желанието да сътворят хотела на живота си, макар и в едно забутано Троянско селце и въпреки многото перипетии - всичко си зависи от хората
а иначе съжалявам, че развалихме веселата дискусийка за проекциите на видимото/реалното във невидимиото/ирационално, но предполагаемо пространство, ползвайки за експеримента простото равнинно измерение, което обогатихме с познатата ни трета величина, без да се налага да прорукуваме на нива, които не са ни понятни
(по-просто не можах да се изразя)
:)
Гери, според твоята теория, изкуството зависи от хората, а доколко зависи от хората, зависи от това колко пари имат хората, за да си реализират проектите. С други думи изкуството зависи от парите на хората, които са тръгнали да се занимават с изкуство... До тук логиката е стоманобетонна, но смятам да не продължавам, че като знам у кого са парите в България и ми призлява от толкова изкуство. :)
ОтговорИзтриванеИначе не останах с впечатление да сме разваляли дискусията при Кръстю. Просто всеки си продължи по утъпкания път. В смисъл, че на някои пътят им го е утъпкал Господ, а други - ще цепим през шубраците... :)
логиката ти е желязна, а резултатите са налице и я доказват; разбира се, не всичко е пари, но не мога да си обясня, защо хората не желаят да живеят в една по-добра среда и сами се обричат примиренчески на грозотията
ОтговорИзтриванепо-добрата сграда(облагородяване, озеленяване, спортна или детска площадка) не значи по-голяма строителна стойност, а по-висока естетическа стойност - едното е въпрос на първоначална парична инвестиция, другото, освен отговорност на личността пред обществото, е и успешен бизнес план, качествено капиталовложение, нещо, което остава след теб да говори със суперлативи и да гради име, просперитет, уважение, сигурна основа, признание
учудвам се, защото хората наистина имат право на избор - толкова голям, колкото може да си позволи техния интелект и култура :)
"... техният интелект и култура." - Гери, мисля, че това отговаря на въпросите ти. :)
ОтговорИзтриване... и на въпроса, защо живеем в калта, защо другите народи имат, имали са и ще имат, а ние не
ОтговорИзтриванеуспех в културното извисяване! :)
Да, народопсихологията има пръст, но не е само тя в основата. Иначе голямо извисяване ме чака, тъй че отивам да набирам скорост. А на теб успех с клиентите. :)
ОтговорИзтриванеАх,ах какво правиш ти :)
ОтговорИзтриванеА си мислех че разбичваш новата игра
Kane and Lynch 2: Dog Days
http://games.bg/video-watch/index/platform_id=/id=162/t=reviews
вдъхновена от филмите на Тарантино :)
Мисля, че съм играл първата, обаче сега не знам дали ще намеря време за тая. Трябва да й се признае, че изглежда изродски добре, но като си представиш, че от половин месец имам Мафия 2 и даже не съм я инталирал - шейм он ми!...
ОтговорИзтриванеМафия 2 и аз се чудя дали да я дърпам :)
ОтговорИзтриванеПреди години въртях първа част но в нея нямаше никакъв заряд в сравнение с един Хитман например :)
Тук можеш да прочетеш едно доста сносно ревю за Двойката. Иначе Хитмена не ме зарибяваше толкова, колкото Макс Пейн да кажем. :)
ОтговорИзтриване98% от женските персонажи изпълняват една единствена роля – секс:)
ОтговорИзтриванеКоето изобщо не е зле :)
Хахаха, да, това и на мен ми направи впечатление. Мисля че предстои една дълга, дълга нощ... :D
ОтговорИзтриванеБаси, сега ми се ходи до Велико Търново :)))))
ОтговорИзтриване@иво
Ти си културка! Аз Герника си го наснимах, при това с камера :)
На този пост подхожда този филм :)))
ОтговорИзтриванеСлед дълго и упорито търсене го открих :)))
Филм - картина
Red Desert
http://rutor.org/torrent/26603/krasnaja-pustynja_il-deserto-rosso-1964-bdrip-ot-hq-video
Дринов, същото е като да ти се ходи до тоалетната - ставаш и отиваш. :D
ОтговорИзтриванеВал, имам чувството, че пак ще складирам за дълбоки старини, ама щом си казал. ;) Абе не, напоследък съм почнал да гледам - Movie register. :)
Този регистър през последните дни е твърде постен:)
ОтговорИзтриванеМоят е значително пълен и включва някои комерчески заглавия:
Мачете
Neuderzhimye
The Killer Inside Me
и безспорния шедьовър на Джон Дал - The last seduction
О, на Дал съм му гледал "Kill Me Again", където Медсън играеше същия оня типаж от "Глутница кучета". Върховен. А Фиорентино явно ти е мания. И аз много я тача. :)
ОтговорИзтриванеСега на спокойствие да си напиша реалния коментар, а не двуредните офтопици, които понякога ти оставям, колкото да изскоча достатъчно ефектно от храстите и да се разпиша като най-искрен блог-фен, че да не ме забравиш :).
ОтговорИзтриванеКакви чувства питая към Търново вече ти казах, понякога се усещам омотана в нишки, които ме теглят натам, с този пост ти опъна още една и с това май снопът от въпросните нишки достигна критичното ниво на обтягане, след което няма как повече да устоявам на града :).
За галерията само бях чувала, а - оказва се - тя била пълна с обещания за гарантирано удоволствие на сетивата. На мен почти всички ми харесват, а особено много "Белият стол" и "Мим", последната показана бих проучила с интерес, защото този тип картини имат много интересни скрити детайли.
По-горе в коментарите се говори за прословутата заблуда "Какво е искал да каже автора?" - ами нищо, според мен. Артистите не гледат на творчеството си като средство за комуникиране на послания/прозрения, с творбите си не търсят трибуна. Изкуството е самодостатъчно и самомотивиращо се, творецът общува със себе си в акта на творене и едва ли му трябва аудитория. Използването на изкуството като целенасочен носител на послания е типично за онзи негов дял, които дълги години е бил подчиняван на пропагандата. Та в тази връзка анализът на едно произведение трябва да изследва не евентуалните хипотези за целенасочени послания, а по-скоро културните, емоционални, емпирични и т.н. напластявания у автора. Веднъж слушах един такъв анализ на картина на Гюстав Моро (линк: http://www.musee-orsay.fr/fr/collections/oeuvres-commentees/peinture.html?no_cache=1&zoom=1&tx_damzoom_pi1%5BshowUid%5D=2292), и много се радвам, че беше точно такъв, защото ако някой се бе заел да ми разяснява какво е искал да каже автора със сигурност нямаше да видя и 1/10 от богатия културен и интелектуален свят на Моро и картината.
Скай, и аз много се възрадвах на "Белият (пре)стол". Първо - страшно грозен е и няма нито една симетрична част в него, и въпреки това изглежда като нещо, което бих сложил в кухнята си :D, и второ - типът пред него адски много ми прилича на "съседа Малер" от семейство Мейзга - любимо филмче от детските години. :) А и по принцип харесвам портретни картини.
ОтговорИзтриванеПредполагам, че и ТОПЪЛ ДЕН ти е направила впечатление с тези заигравки на морска тематика. Наблюдавайки я за миг се замислих какво ли е искал да каже автора, но бях достатъчно гъвкав да НЕ СИ отговоря - не исках да си докарам психиатрични проблеми до главата. :)
А за Моро ме запали - харесаха ми митологичните мотиви, както и една портретна картина, в която също присъства стол, който обаче е стилово доста по-издържан - клик. :)
Мога да пъблишна и малко снимки от града, но факт е, че трябва да го видиш с очите си. "Звук и светлина" е много ефектно събитие, но "звучи" само на национални празници - през останалото време е само "светлина". Преображенският не беше това, което очаквах, а на много други места просто не остана време да отида...